שירו של שפשף

 הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד. (תהילים קל"ג, א)    

 פעילויות בעקבות השיר

הידעתם?! 

1- מעגלי שיח: שיח בנושא אני (היחיד) ומה אני מביא לביחד.

האם כל "אני" יכול להיות "ביחד"? האם שונות בין אנשים יכולה לבוא לידי ביטוי ביחד? האם חשוב לנו יותר האני או הביחד? מתי אני בוחר/ת ב"אני" ומתי ב"ביחד"? האם קולי הייחודי יישמע בביחד? האם קבוצה היא כוח חיובי תמיד? כמה ביטחון נותנת לי הקבוצה הגדולה? האם יש לי קבוצת השתייכות בכיתה? האם אני מרגיש בטוח בקבוצת הכיתה שלי? 

2- גלה את היחיד בקבוצה ואת כוחה של הקבוצה אל מול היחיד. כפתיח "משחק התנועות" - תלמיד אחד נבחר ומוצא אל מחוץ לכיתה לדקה, בוחרים מישהו שיעשה תנועות. כאשר התלמיד שיצא מהמעגל חוזר לכיתה, התלמיד שנבחר לעשות את התנועות מתחיל לעשות תנועות וכולם מחקים אותו, עד שהתלמיד מחוץ למעגל מוצא את החניך שהתחיל את התנועות. בסיום המשחק יתנהל דיון על מיקום היחיד בקבוצה. מי מוביל קבוצה? איך נבחר מוביל? האם התנדב? 

3- "ונראה לעולם שביחד כולם.." - מפוצצים את הבלון. מטרת המשימה היא להדגים את כוחה של הקבוצה לעומת כוחו של היחיד.

תלמיד אחד מתנדב לאחוז בבלון ולשמור עליו. מטרת התלמידים האחרים היא לפוצץ את הבלון במהירות האפשרית.

כאשר הקבוצה מצליחה, מגייסים עוד שלושה תלמידים לעזרת האוחז בבלון עם בלון מנופח חדש. כך הלאה עד אשר כל הכיתה שומרת על הבלון מול תלמיד אחד שמנסה לפוצץ את הבלון. לאחר ההדגמה ייערך דיון בכיתה, שבו ניתן להיעזר בשאלות מכוונות: מה הבנתם מההדגמה? מה אתם חושבים שהיה המסר? מה הבלון יכול לסמל? איך הרגשתם כשהייתם צריכים לשמור לבד/ביחד על הבלון? ההרגשה הייתה אחרת? האם יש קושי לעמוד מול קבוצה? מה התנאים להצלחת היחיד מול קבוצה? מדוע חשוב שלקבוצה יהיה כוח קבוצתי? מאין אתם חושבים שמגיעה העוצמה של קבוצה?

4- האמרה מארון הספרים היהודי המלווה את השיר לקוחה מספר תהילים "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (תהלים קלג א). שוחחו: מהם הדברים הנכונים מבחינתם לעשות ביחד (דוגמאות והסבר)? אלו דברים מעדיפים לעשות לבד (דוגמאות והסבר)? כיצד קשור השיר לערך "ואהבת לרעך כמוך"? מה הפרשנות שמציע מחבר השיר למושג "יחד"? האם אתם מסכימים עם פרשנות זו? מדוע? "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (תהילים קלג א). התלמידים יסבירו במילים שלהם את הפסוק. האם הם מסכימים עם הרעיון המובא בפסוק? האם זה נעים "לשבת" יחד? האם תמיד זה נעים, האם זה נעים עם כל אחד? נציע לתלמידים הסבר נוסף על המילה "יחד", על דרך הרמז. המילה יחד היא גם ראשי תיבות של המילים "יש חילוקי דעות", ומכאן הסבר הפסוק: הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד, כלומר: גם כשיש חילוקי דעות. התלמידים יספרו על חילוקי דעות או על מריבות עם חברים. האם הם עדיין "יישבו ביחד" ו/או ייפרדו? התלמידים יציעו הצעות כיצד אפשר לשמור על ה"ביחד", למרות ואולי בזכות חילוקי הדעות.

השיר עוסק במשמעות הערך והמושג 'יחד' .

השיר נכתב בשנת 1985 לסרט המוסיקלי "שוברים". 

בשיר מוצגת מערכת ההפכים של ביחד ולחוד. יחד- "כן ללכת יחד אל האור",  אל מול האדם הרגיל שבשגרת חייו הוא חי ופועל ביחידות ואולי בבדידות "מה אני? אני רק בן אדם". 

מאיר בנאי מלחין השיר ומבצעו בסרט, שיחק בסרט דמות המכונה "שַׁפשַׁף", ולכן השיר נקרא "שירו של שפשף".

את השיר הלחין ובציע מאיר בנאי ז"ל, שהיה זמר, יוצר, מוזיקאלי ושחקן. מאיר בנאי נפטר לפני שנה ממחלה קשה.