צל ומי באר

 פעילויות בעקבות השיר

 הידעת?!

השיר עוסק בערך "הכנסת אורחים" ונכתב בעקבות זיכרון ילדות של המשורר יורם טהרלב.

1- שיח על ערבות הדדית והקשבה לצרכים: 

מי באר = מקורות הכוח האישיים והקבוצתיים (כיתה / בית ספר / קהילה)

צל = מי מגן / שומר עלי / עוזר לי.

אורחים = מי נוח לי להכניס לעולם האישי שלי.

לא עוצמים עיניים ומקשיבים = מה האחריות שלנו בהקשבה לאחר? כיצד ניתן להקשיב ולעזור?

2- פתוח וסגור כמטפורה מתוך מילות השיר:

הזמנה לשתף בחוויה "סגורה" או "פתוחה" במלל / ציור / תנועה / צילום...

3- משחק ערכים ומשגים:

בקבוצות יבחרו התלמידים את חמשת הערכים המובילים, לדעתם, העולים מהשיר. ניתן להציג לכל קבוצה רשימת ערכים או לבקש מהם להוציא מהשיר. ראו קובץ מצורף.

4- ארגז כלים כיתתי:

נבנה יחדיו ארגז כלים כיתתי לערבות הדדית, חברות ועזרה, כל ילד/ה או בקבוצות יציעו כלי (מומלץ לצייר או לבחור מתוך כרטיסיות), למשל: סטטוסקופ שנקשיב לחברים ולצרכים שלהם. לאחר מכן נשוחח ונברר: מה הכלים שאנו כבר משתמשים בהם? מה הכלים שעלינו להשתמש בהם יותר? מה יעזור לנו? (מצורף קובץ כרטיסיות)

5- רעיונות מאתר לב לדעת

למדריך המורחב

באוקטובר 1945, עמדו שלטונות המנדט הבריטי לשלוח מעפילים, ניצולי שואה, שהגיעו מאירופה, אל מחנות המעצר בקפריסין. בלילה שלפני ההגליה המתוכננת, פרצו לוחמי הפלמ"ח למחנה בו כלאו את המעפילים, שחררו אותם והבריחו אותם, מרצתם הגיעו לקיבוץ יגור.

חברי הקיבוץ סייעו לעולים להיטמע בניהם כך שהבריטים לא יכלו להבחין בין עולים לותיקים. יורם טהרלב היה אז ילד ובביתו הסתתרה אחת העולות כחודש ימים. אירוע מסעיר זה שימש השראה לשיר.