אין לי ארץ אחרת

 הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות האהבה העמוקה לארץ ישראל, גם אם  היא באה מתוך קושי וכאב, ועל חשיבותן של המעורבות והעשייה האקטיבית כחלק מההתמודדות והשאיפה לתיקון

1- מעגלי שיח: האם מוכרת לכם תחושה כזו, שאנחנו אוהבים אדם, או מקום ללא תנאי? האם תמיד קל להכריז שאנחנו אוהבים למרות הכל? מה גורם לנו להכריז הכרזה שכזו? ספרו על חוויות דומות משלכן בהן  למרות קשיים, תסכולים, צער ומחלוקות - הקשר והאהבה למקומות/אנשים, לא נפגעים.

נושא 2: האם כאשר אוהבים צריך להביע מחאה? מה הדובר בשיר מתכוון לעשות כדי להביע את מחאתו? באיזו דרך יביע את מחאתו? באלו דרכים אתם נוקטים כדי להתמודד עם מציאות מורכבת? על אלו עקרונות חשוב לדעתכם לשמור וכיצד? כיצד משפיעה נקיטת העמדה, המעורבות והפעולה לשינוי, על הקשר שלנו לארץ?

אפשרות 3: כתבו על את המשפט הפותח "אֵין לִי אֶרֶץ אַחֶרֶת" ובררו עם התלמידים את משמעותו. קראו את המשך המשפט "גַּם אִם אַדְמָתִי בּוֹעֶרֶת", ושאלו למה הכוונה במשפט , שאלו מהם המצבים הקשים או המורכבים בגללם "האדמה בוערת"? המסקנה בשיר היא שלמרות הקשיים "כָּאן הוּא בֵּיתִי". מה מלמדת מסקנה זו? מדוע היא נאמרת? האם התלמידים מסכימים עם אמירה זו?

2- מכתב אהבה לארץ ישראל - תלמידים יתנסו בכתיבת מכתב אהבה (ציור)  ובו יכללו משפטים כגון: ארץ ישראל בשבילי היא... במיוחד אני אוהב בארץ שלנו את...הכי מיוחד בעיני בארץ ישראל... אני שמח שנולדתי ושאני חי בארץ הזו כי... כשאני רחוק אני מתגעגע בעיקר ל...

3- לא אשתוק... לא אוותר... אזכיר לה...- חלקו את הכתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל מצב מאתגר בסביבתה הקרובה אותו יש לשנות.

בקשו מחברי הקבוצה לחשוב באיזו דרך היו רוצים להביע את מעורבותם ולפעול לשיפור המצב. (לדוגמא: כתיבת מכתב, קיום פגישה עם דמות משמעותית, כתיבה בעיתון המקומי, מבצע מ"דלת לדלת" לגיוס תמיכה ציבורית וכד'...)הצעות למצבים מאתגרים: הנגשת בתי עסק לנכים, שיפוץ גני שעשועים, בניית מועדונים/ספרייה לילדים ונוער, דאגה לכלבים וחתולים משוטטים, דאגה ל לקשישים בודדים, שמירה על הטבע (מניעת סלילת כביש על חורשה וכיוצ"ב)

 הידעתם?!

השיר נכתב בעקבות מות אחיו הצעיר של המשורר אהוד מנור, יהודה וינר, שנהרג במלחמת ההתשה. מנור אמר שהשיר הוא בעצם ביקורת על אוזלת היד והיעדר ההתייחסות למותם המיותר, לדעתו, של חיילים רבים בזמן המלחמה.

עם השנים, גורמים פוליטיים שונים עשו שימוש רב בשם השיר וכך הפך 'אין לי ארץ אחרת' למעין מטבע לשון, לביטוי שגור (מקובל), ולאחד השירים הידועים והאהובים של אהוד מנור.

ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ וחשיבותה של השפה העברית, אחריות ומעורבות חברתית, מורשת ותרבות יהודית ציונית

קישורים למידע והפעלות

תרבות il

ראיון עם אהוד מנור אודות השיר