מי האיש

"יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (משנה, מסכת אבות, ב, י)

 הצעות לפעילויות

 הידעתם?!

השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים, ובוצע בלחן המוכָּר כיום, לראשונה בפסטיבל הזמר החסידי בשנות ה-70 של המאה ה-20. מאז הוא הפך לשיר מוכָּר שמרבים לשיר בקבלות שבת ובאירועי תרבות שונים. מתוארת בו דמותו של אדם  הרוצה לעשות טוב ולחיות חיים טובים. התשובות המפורטות בשיר מלפני אלפי שנים נשארו רלוונטיות עד עצם היום הזה: שמירת הדיבור, הימנעות מרע וחתירה לשלום.

השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים.

השיר מתחיל  בשאלה: מי הוא האדם החפץ בחיים ורוצה לראות טוב בימי חייו? התשובה של משורר ספר תהילים נחלקת לשניים – דברים שיש להתרחק מהם ודברים שיש לחתור לקראתם: עליך להישמר מן הרע  ועליך לבקש ולחתור לשלום.

מילים של השיר:

תעודת זהות, הנחיות למורה, פעילויות משחקים ועוד

1- מעגל שיח: מִי- הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים - מיהו האיש בעיניכם? מדוע הוא חפץ בחיים? האם יש אדם שאינו חפץ חיים? כולנו רוצים את הטוב והבחירה הטובה, האם כולנו מצליחים? אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב - מה אנחנו אוהבים בימים? מהם ימים טובים בעבורנו? נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע - למה חשוב לנצור לשוננו מרע? מהו בעיניכם לשון הרע? מה בין לשון הרע למילים טובות על אדם? סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה-טוֹב - תמיד אנו יכולים להשתדל לסור ממעשים רעים? למה חשוב לעשות טוב? למי חשוב לעשות טוב? לי, לנו, לאחרים? רק לחברים? לכל אדם כתפיסה? בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ - ממי אנחנו מבקשים לעשות שלום? כיצד אנו יכולים לרדוף שלום? למה לנו לרדוף אחר שלום? האם השלום ייתכן? בין מי למי? איזו תרומה יש לשלום בין בני אדם/ארגונים/מדינות לחיינו שלנו?

2- מי האיש - התבוננות פנימית

3- ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך", כבוד האדם. הפתגם מארון הספרים היהודי המלווה שיר זה הוא: "יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ

כְּשֶׁלָּךְ"  (מסכת אבות ב י). מעגל שיח:

מי מהתלמידים רוצה לשתף ולספר על מקרה שהוא נפגע כיוון שנאמרה לו 

"מילה רעה"? מי מהתלמידים מעוניין לשתף ולספר על מקרה שנאמרה לו "מילה טובה" האם למישהו יש הצעות כיצד הוא יכול להימנע מלומר מילה רעה ו/או לשקר, או לומר לזולתו מילה טובה?

*** מומלץ לתת לכל תלמיד פתק עם שם של חבר/ה לכיתה שיכתוב לו/לה מילה טובה.

4- למידה בחברותא: נחלק לתלמידים את שלוש האמרות שלפניכם:

וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך

(ויקרא יח יט)

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע   

וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה

(תהילים לד יד)

 

יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ

(מסכת אבות ב יג)

 

5- פעילות חוויה ויצירה