אח יא ראב

 שְׁקוּלָה יְשִׁיבַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה. (תוספתא, מסכת עבודה זרה, דף ה, ב)

 פעילויות בעקבות השיר

 הידעתם?!

השיר עוסק בעליה ההמונית של עולים מארצות ערב, עם קום המדינה.

בשיר באים לידי ביטוי געגועים למקום שהעולים עזבו, ובעיקר קשיי הקליטה וההסתגלות הרבים שאיתם הם צריכים להתמודד בארץ החדשה, קשיים חומריים ונפשיים כאחד.

השיר נכתב למחזמר הקומי והביקורתי משנת 1988 המבוסס על הסרט  המצליח "סָאלָח שָָבַתִּי" (1964) בבימויו של אפרים קישון. גיבור הסרט הוא סאלח שבתי, עולה שהגיע ארצה בשנות החמישים מאחת ממדינות ערב עם משפחתו הגדולה – אישה ושבעה ילדים. הם נשלחים למעברה ("בית שכולו מפח"), סאלח, אדם פשוט ותמים מטבעו, נאלץ להתמודד עם הביורוקרטיה והנורמות הבעייתיות שהוא מגלה בישראל, ולומד בהדרגה לנצל את חולשותיה של המערכת לטובת משפחתו. השיר, כמו הסרט, משקף אהבה לארץ בצד ביקורת על התנהלות המדינה כלפי העולים אליה.

1- מעגלי שיח: שיח על המקומות החדשים שאליהם אנחנו מגיעים, ולא תמיד אנו יודעים לאן הגענו ומה צפוי לנו במפגש עם המקום החדש. האם אני מרשה לעצמי לברר "מה זה פה בכלל?"  מהו סגנון ההתמודדות שלי במקום חדש? אני שקט? מתבונן? מבקש ללמוד? שואל? מתבייש? משמעי את קולי? למה אני זקוק/ה להסבר? או אולי אני מעדיפ/ה ללמוד בעצמי, לאט לאט?

 2- יצאנו למסע לארץ חדשה ולא נודעת: שיח מהי התחושה של לעזוב מקום מוכר, לעזוב את הבית? איך אפשר לשים חיים שלמים במזוודה? מה לוקחים אתנו לדרך שכזו? על מה מוותרים? מה השאירו מאחור? אפשר להכין מזוודה כיתתית מוחשית הכוללת חפצים / איורים של דברים שהילדים היו בוחרים לקחת איתם למסע.

3- מקרה שקרה לי – "מה אני עושה פה לא יודע  - מה זה פה בכלל, אני שואל?" שיח אודות מקרה שקרה בעקבות בחירה של ההורים: מעבר דירה, ארץ מגורים, בין ערים, מעבר בין בתי ספר, מקבוצת חברים אחת לאחרת, מחוג, מלהיות בן/בת יחידים לאח/אחות חדשים שמצטרפים למשפחה, מהקבצה להקבצת לימוד חדשה, ממורה למורה וכד'. מומלץ לשוחח על כך בזוגות עד רבעיות לשתף ברגשות ובכוחות.

4- בונים יישוב: ואם היינו אנו החלוצים? מה היינו מקימים פה? מחלקים את התלמידים לקבוצות קטנות ומבקשים מהם לבנות את הישוב החלוצי החדש שלהם. כל קבוצה תעבוד מול בריסטול גדול ותתייחס ל: שם הישוב, מאפייני היישוב, איך ייראה היישוב ? מה חשוב שיהיה בו (מבנים, מוסדות, אזורים)? כיצד יקלטו החברים החדשים שיגיעו? איך נחלק את משימות ההקמה בינינו? ותיקים וחדשים? כיצד נעזור זה לזה בהתאקלמות ביישוב החדש?

5- פה בארץ חמדת אבות, תתגשמנה כל התקוות": אילו תקוות ניתן לקוות שיתגשמו בארץ (לרכז על הלוח) ? מה קורה למי שמצפה שכשהוא יעלה לארץ "תתגשמנה כל התקוות"? מה הוא מרגיש כשהוא מתחיל להיתקל בקשיים שציינתם קודם? איך ניתן לשמור על כבוד האדם של עולים חדשים כשהם נקלטים בחברה הישראלית?

אמרת חז"ל: שְׁקוּלָה יְשִׁיבַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבַּתּוֹרָה (תוספתא, מסכת עבודה זרה, ה', ב'). מדוע לדעתכם חשבו חז"ל שההתיישבות בארץ ישראל היא הדבר או המצווה החשובים ביותר? האם האתם מסכימים עם טענה זו?

6- סיפורי עלייה: בקשו מהילדים לראיין הורים / סבים סבתות שהגיעו ארצה ממקומות שונים, תוך שהם מתייחסים לארץ המוצא, שיקולי הדעת שהביאו לעליה ארצה, קשיים בדרך, קשיי התאקלמות, כוחות (מה עזר לי להתאקלם). בקשו שיביאו את הראיון כתוב + תמונות וערכו בכיתה חברותות (מפגש בין 4 ילדים שמשתפים). ניתן להזמין גם הורים / סבים סבתות שמוכנים לשתף.