האורח

 גְּדוֹלָה הַכְנָסַת אוֹרְחִים, יוֹתֵר מִקַּבָּלַת פְּנֵי שְׁכִינָה. (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קכ"ז, ע"א)

 פעילויות בעקבות השיר

1. מעגלי שיח: מה משמעות הערך הכנסת אורחים? מה משמעותו  עבור התלמידים?  בקשו שיספרו חוויה אישית שלהם, בתור אורחים ובתור מארחים: האם החוויה הייתה נעימה? אם כן, מה גרם לחוויה להיות כזו? האם אתם אוהבים להתארח? לְמה אתם זקוקים בתור אורחים? אצל מי הייתם רוצים להתארח?את מי אירחתם? כיצד אירחתם?  האם החוויה הייתה נעימה?  מה עשיתם כדי שהחוויה תהיה נעימה? מה רציתם שהאורח ירגיש? האם יש הבדל אם האורח בא מרחוק או מקרוב? מה מציעים לאורח בשיר? מה הם מסמלים? איזו תחושה הם יוצרים? מה מבקש השיר להדגיש באמצעות השימוש החוזר ונשנה במילים "שב אתנו... זה הבית "? האם שמעתם, בתור אורחים, את המילים: "תרגיש בבית"? אילו תחושות ואילו מחשבות עוררו בכם מילים אלה?

2. פעילות בדרמה: בקשו מהתלמידים להביא לכיתה פרטי לבוש, אביזרי תחפושת וחפצים מתאימים. הכינו מראש כרטיסיות ובהן רשומים מעמדים שונים הקשורים באירוח (כמפורט למטה). חלקו את תלמידי הכיתה לקבוצות ותנו לכל קבוצה כרטיס ובו תיאור מעמד של אירוח.  בקשו מהתלמידים להמחיז את המעמד, משלב ההכנות לאירוח ועד לאחר סיום הביקור. בסוף ההצגה בקשו מכל תלמיד לתאר איך הרגיש בתפקיד שמילא: מה היה לו קל, מה היה לו קשה, לְמה עוד היה זקוק, מה התחדש לו מתהליך זה בכל הנוגע להכנסת אורחים.

הצעות למעמדים הקשורים באירוח: אירוח חבר שמבקר כמעט בכל יום. משפחתכם מארחת בני דודים רחוקים מחו"ל שטרם פגשתם. בני זוג שצועדים ב"שביל ישראל" מתארחים אצל "מלאכי השביל". במפגש בין כיתות ממקומות שונים בארץ מארחים ילדי המקום בביתם לראשונה תלמידים בני גילם. משפחתכם מארחת משפחת עולים – אחת מפעילויות הקליטה בקהילה. משפחתכם מארחת חיילים שמשרתים בקרבת מקום.

3. תרבות ישראל: הזכירו לתלמידים את סיפור אברהם ושלושת האנשים (מלאכים) והסבירו את אמירת חז"ל המלווה שיר זה: גְּדוֹלָה הַכְנָסַת אוֹרְחִים, יוֹתֵר מִקַּבָּלַת פְּנֵי שׁכינָה (שְכינָה: "השכינה" היא ההתגלות האלוהית בעולם. שם הפעולה "שכינה" נגזר מהשורש שכ"נ ,'לשכון'.) דונו בכיתה במשמעות שנותנים חז"ל לערך 'הכנסת אורחים' וטוענים שהוא גדול וחשוב מכל דבר אחר? האם אתם מסכימים עם אמירת חז"ל?

4. פעילות יצירה: בקשו מהתלמידים להביא מהבית קופסאות קרטון (קופסת נעלים, קופסאות קורנפלקס וכדומה) ודאגו לחומרי יצירה (קרטונים, דפים צבעוניים, פלסטלינה, מספריים, דבק ועוד). חלקו את התלמידים לקבוצות ובקשו מהם לחשוב על דרכים יצירתיות לבנות מהקופסא שלהם בית ערוך להכנסת אורחים. בסיום עבודות היצירה חזרו למליאה ובקשו מכל קבוצה להסביר מה הוביל אותה לבנות את הבית שבנתה וכיצד הבית מבטא את הערך 'הכנסת אורחים'.

הידעתם?!

שם השיר  "אורח", והוא  עוסק בערך 'הכנסת אורחים', 

ערך מרכזי במסורת היהודית, המופיע כבר אצל אברהם אבינו.

אורח הוא אדם המגיע לביקור לביתו של אדם אחר. 

לפעמים בא לזמן קצר, ולפעמים למספר ימים. 

כשאורח מגיע לבית הוא זוכה ל'הכנסת אורחים'

המתבטאת  בסיפוק כל צרכיו של האורח. 

את השיר כתבה נעמי שמר ללהקת "הכול עובר חביבי" 

בשנת 1984, כנראה עם הפנים לעולים החדשים שבאו 

ארצה  בשנות השמונים.

ערך הכנסת האורחים בא לביטוי גם בחג בפסח

"כָּל דִכְפִין – יֵיתֵי וְיֵיכֹל, כָּל דִצְרִיךְ – יֵיתֵי וְיִפְסַח" 

מקור הביטוי הינו בהגדה של פסח ומשמעותו: 

"כל מי שרעב יבוא ויאכל, כל מי שצריך יבוא ויפסח

(=ויעשה את הפסח)".

ערכים מובילים בשיר: הכנסת אורחים, ואהבת לרעך כמוך, 

ערבות הדדית, אחריות ומחויבות, 

זיקה למורשת, זיקה לעם ולארץ.