שווים

 פעילויות בעקבות השיר

 הידעתם?!

את השיר "שוים" כתב עילי בוטנר, פזמונאי, מלחין וגיטריסט. השיר עוסק בייחודיות ובשונות של בני אדם.

עילי כתב את השיר על אחיו הבכור, שהינו בעל צרכים מיוחדים. 

וכך הוא מספר: "השיר מבטא את אהבתי ודאגתי לאחי ואת הרצון העז שלי שהוא יחלים, ישוב ויהיה כמו כולם, שלם ומאושר, ושהפערים בינו לביני, ובינו לבין החֶבְרָה יקטנו, ולא יהוו קושי, אלא יתמזגו ונוכל 'לזרום ביחד'."

עילי בוטנר מספר על כתיבת השיר

שמי עילי בוטנר, נולדתי וגדלתי בקיבוץ עין-כרמל, בחוף הכרמל ליד הים. יש לי שני אחים, ואני אוהב אותם מאד.

אספר לכם על אחי הבכור, שהוא אדם בעל צרכים מיוחדים.

יום אחד, באופן פתאומי, אושפז אחי בבית-החולים במצב קשה. ידיעה זו הכתה אותי בהלם, והייתי מודאג, חרֵד ועצוב. מיד יצאתי לכביש לחכות לאוטובוס שייקח אותי לבית-החולים. בעוד אני ממתין בתחנה, כאשר מחשבות קשות מתרוצצות בראשי, עלו והתנגנו בי שוב ושוב שורות אלה:

"אתה לבן, אני שחור,

אני חשוך, אתה באור….."

וגם:

"ואולי יבוא יום, ונהפוך שווים

אתה תהיה לי נחל, ואני לך - ימים…"

שורות אלו הסתובבו בראשי כל העת, הלוך וחזור, כמו מַנְטְרוֹת...

כשחזרתי הביתה מהביקור אצל אחי, ישבתי וכתבתי את השורות האלה, ולהן נוספו עוד מילים, ועוד צלילים, שהפכו והתגבשו אט-אט לשלם, ומתוך הכאב נולד השיר: "שווים".

השיר מבטא את אהבתי ודאגתי לאחי ואת הרצון העז שלי, שהוא יחלים, ישוב ויהיה כמו כולם, שלם ומאושר, ושהפערים בינו לביני, ובינו לבין החֶבְרָה יקטנו ולא יהוו קושי, אלא יתמזגו ונוכל "לזרום ביחד".

רבים משיריי נכתבו בהשפעת האהבה והדאגה שלי לאחי הבכור, והידוע ביניהם הוא "מכתב לאחי".

מילות השיר

1. מעגלי שיח: אתה ואני, אני ואתה.. שונים ושווים, במצבים שונים, בבחירות שונות. השיר מאפשר התבוננות על הדמיון ועל השוני, אין כאן ציפייה או תקווה שכולנו נהיה "לבנים" או "שחורים", או "קטנים או גדולים", אלא אפשרות להתבוננות בשוני, במצב שבו כל אחד יהיה שלם עם עצמו ועם הייחודיות שלו. שהשוויון יהיה בקבלת השונות בין בני האדם. שאלות לדוגמא: היכן אני מרגיש שונה/דומה/שווה? מה אני חושב ומרגיש כשאני דומה? שונה? שווה? במה אני שונה וממי? למי חשוב להיות כמו כולם, למה זה קל/קשה יותר להיות כמו כולם/ שונה? איך החברים בכיתה מרגישים בנוח - כשכולם דומים או כשיש שונות בקרב החברות והחברים לכיתה? מה אני מביא לקשר החברי (לכיתה)? מה האחר? האם רק שני דומים יכולים להיות חברים או להיות בקשר הדדי, או אולי השונות תורמת לקשר? כמה אני זורם? מוכן לקבל? מוכן לוותר?

2. אַתָּה - אַתָּה, אֲנִי – אֲנִי: התבוננות על הקשר עם החבר/ה הכי טובים שלהם. ההנחיה: "חישבו על החבר/ה הכי טוב/ה שלכם, העבירו את המחשבה לרגש, דמיינו מה אתם חשים כלפיו/ה ולאחר מכן השלימו את המשפטים:

אני והחבר/ה  שלי... בחרנו להיות חברים טובים מכיוון ש... אני דומה לו/ה ב... אני שונה ממנו/ה ב... אני יותר... אני פחות... אני מרגיש/ה בנוח איתו/ה כש... אני מתבייש ממנו/ה כש... אני כועס/ת עליו/ה כש...  לפעמים נעלב/ת כש... כשאני לא מסכים/ה איתו/ה הוא/היא ... אנחנו חושבים בדיוק אותו הדבר  על... הייתי רוצה שהוא/היא יהיו יותר... וכדומה. אפשר לבקש מהתלמידים לשתף רק בתובנה על חוויית הקשר עם החבר/ה הטוב/ה.

3. ביחס לחבריי לכיתה: מי אני? מתי אני שונה? מתי דומה? מתי שווה? התלמידים יעמדו מול המורה בכיתה, והמורה יציג בפניהם משפטים. ההנחיה: מי שהמשפט מתאים לו יעמוד בצד ימין של הכיתה, ומי שלא מתאים לו או הוא מזדהה עם המשפט שנאמר, יעמוד בצד שמאל של הכיתה.

פעילות זו מאפשרת לתלמיד להתבונן חזותית, פנים מול פנים, מי דומה לי בכיתה, מי שונה ממני, מתי אני כמו כולם ומתי אחר וגם מעוררת את תשומת לבם של התלמידים לכך שלפעמים נמצאים בקבוצה אחת של חברים ולעתים באחרת, לא בכל הנושאים אנחנו דומים ולא תמיד אותם התלמידים חווים ומרגישים אותן ההרגשות. זוהי הזדמנות להכיר זה את זה יותר ולהכיר בתכונות ובבחירות שונות ומשתנות במצבי חיים שונים.

דוגמאות למשפטים שאפשר להשתמש בהם: כל מי שתמיד שמח כשמצליח/ה במבחן / כל מי שחושב/ת שביישן/ביישנית / כל מי  שאוהב/ת את שיעורי החשבון / כל מי שאוהב/ת את שיעורי הספורט /כל מי שמקפיד/ה על תזונה בריאה / כל מי שאוהב/ת לקנות בגדים חדשים / כל מי שאוהב/ת חופשות בטבע / כל מי שתמיד מעדיף/פה חופשה בבית מלון מפנק / כל מי שפעיל/ה בתנועת נוער / כל מי שאוהב/ת משחקי מחשב / כל מי שאוהב/ת לקרוא /כל מי שאוהב/ת לשיר /כל מי שאוהב/ת לרקוד /כל מי שטבעוני/ת או צמחוני/ת / כל מי שאוהב/ת לבשל או לאפות / כל מי שבכור/ה במשפחה / כל מי שצעיר/ה במשפחה /כל מי שמתנדב/ת לעזור בחברה /כל מי שעוזר/ת במטלות הבית /כל מי שגר/ה קרוב לבית הספר /כל מי שיש לו/ה תחביב /כל מי שאוהב/ת לשחק במשחקי קופסה / כל מי שמקפיד/ה על כך שהחדר שלו יהיה מסודר /כל מי שאוהב/ת לישון בשבת בבוקר /כל מי שמגדל/ת בעל חיים בבית / כל מי שאוהב/ת כדורגל / כדורסל /כל מי שגר/ה תקופה מחוץ לארץ /כל מי שהרגיש/ה פעם שונה /כל מי שהרגיש/ה פעם לא שייך ...

*ניתן להוסיף משפטים הקשורים באווירת הכיתה ובחוויות המשותפות של התלמידים בכיתה.

4. הקשר לתרבות ישראל: הפתגם מארון הספרים היהודי המלווה את השיר הוא: "חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם" (מסכת אבות ג יד). פתגם זה נסמך על סיפור בריאת האדם . העובדה שהאדם הראשון נברא כביכול בצלמו של האל מציב את ערך כבוד האדם ואת ערך שוויונם של כל בני האדם, שהם כולם בניו-צאצאיו של האדם הראשון, כערכים מרכזיים ומובילים בעולמה של היהדות.

נבקש מהילדים דוגמאות של הפכים או ניגודים ביניהם ובין חבריהם. נברר מה המשמעות של הפכים אלה: האם זה יתרון או חסרון שיש ניגודים בין בני אדם?

האם מערכת של הפכים היא בהכרח ניגודים שאינם יכולים "לחיות" יחד, או אולי זוהי מערכת שהניגודים בתוכה משלימים זה את זה.

נקרא את מילות השיר לפי חלוקה ונזהה אילו ניגודים מופיעים שם.

 דוגמה מסיפור הבריאה למערכת של הפכים וניגודים היוצרת שלמות. היום והלילה הם מערכת של ניגודים, הפכים, או עניינים המשלימים זה את זה? נבקש מהתלמידים לתת דוגמאות נוספות למערכת של ניגודים היוצרת את השלם.

אפשר גם להציע עבודה בחברותא - ציור זוגי של ניגודים מהשיר ובכלל.

שם השיר "שווים": נברר עם התלמידים מדוע לדעתם שם השיר הוא "שווים" ולא "שונים". נשוחח על הפתגם "חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם" – כיצד הוא מבטא את ערך השוויון.

                                                                  מתוך תערוכת כרזות בעיצובם של תלמידי כיתה ה'