מילה טובה

 רעיונות לפעילות בעקבות השיר

 הידעתם?!

1- מעגלי שיח: מה עושה לי טוב במצבים שבהם אני נדרש/ת להתמודדות? מה עוזר לנו כקבוצה/כיתה להתמודד טוב יותר? מה קשה? מתי קשה לי? אילו כוחות יש לי להתמודד? מי עוזר לי? למי אני יכול לפנות? מי יכול להקל עליי ובאיזה מצב אני מוכן לקבל עזרה? 

האם כשמישהו אומר לי מילה טובה, אני מצליח להתמודד טוב יותר?

מה הזמן המתאים למילה טובה (כשטוב, כשעשיתי משהו טוב/לא טוב, כשרע לנו, כשאנחנו עצובים/ שמחים, כועסים, כשהצלחתי/ כשנכשלתי, כשאני לבד/ ביחד)?

2- מילה טובה אחת - יכולה לאפשר אפילו את הבלתי אפשרי! בקשו מהתלמידים לשתף במילה טובה אחת שנאמרה להם וחוללה שינוי במחשבה, בהרגשה, בהתנהלות. כתבו על לוח הכיתה את כל המילים הטובות שחוללו שינוי בתלמידי הכיתה. שוחחו על ההרגשה בעת הצפייה בלוח שנבנה מחוויות התלמידים.

אפשרות אחרת: הכינו פתקים קטנים בצבעים שונים, בשקית קטנה בפינת הכיתה. בקשו במהלך השבוע/התקופה מכל תלמיד שיש לו מילה טובה לחברו/חברתו בכיתה, לכתוב את המילה הטובה בספונטניות ולחבר אל לוח הקיר לעיני כל. (חשוב לוודא שכל תלמיד מקבל התייחסות ומילים טובות).

3- מעטפת אוצר אישי של מילים טובות ומשפטים מעודדים לעצמי: כ

כל תלמיד יכתוב כמה משפטים אישיים שעוזרים לו במצבי לחץ, משבר, מצוקה, עצבות, תסכול.. המשפטים יוצגו על הלוח או במרחב כיתתי, וכל תלמיד יקבל דף ויכתוב בו את המשפטים המתאימים לו ומעודדים אותו מהמגוון שיוצג. את הדף יכניס למעטפה אישית, ויוכל להיעזר בה כשיתמודד עם מצב משברי.

4- מארון הספרים היהודי הפתגם המעמיק את הדיון במשמעותה של "המילה הטובה" הוא הפסוק "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" [מִשְׁלֵי יח כא], המורה על חשיבותן ומשקלן של המילים שאנו אומרים, שיכולות להשפיע אפילו על חיים ומוות. נברר עם התלמידים האם לדעתם האמרה "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" היא גוזמה (הגזמה) או מציאות? התלמידים ייתנו  דוגמאות.

5-  פעילות כיתתית של הערכה הדדית לקראת חלוקת תעודות

השיר עוסק בכוחה המרפא והמנחם של המילה הטובה: "מילה טובה מיד עושה לי טוב".

המילה הטובה משנה את הדרך בה אנו רואים את העולם ואת הדרך בה אנשים רואים את עצמם. הדובר/ת בשיר מבקש/ת "מילה טובה" מהסביבה, מילה טובה המסייעת להתגבר על זמנים ומצבים קשים, מעודדת את הזולת ומפיחה תקווה במקום של ייאוש.