חברים

 עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר. (משנה, מסכת אבות, פרק א, ו)

 הצעות לשיח ולפעילויות בעקבות השיר

 הידעתם?!

1. מעגלי שיח אודות שיח אודות ערכה של החברות ועל המתנות שאנו מקבלים בזכות חברות טובה ואמיתית. נקודות להתייחסות: מה זאת חברות? מה היא נותנת לנו? אילו "מתנות" מעניקים לנו חברינו? מה אנחנו אוהבים לקבל ומה לתת?

2. " מכל החברים שלי קבלתי את הטוב": הכינו מראש חומרי יצירה: מגזינים, דפים צבעוניים, בדים וכד/). חלקו לכל תלמיד/ה פתק ובו שם של חבר/ה לכיתה. על גבי בריסטול י/תכין כל תלמיד/ה לחברו/תו לכיתה מתנה ברוח המתנות שבשיר. בסבב יעניקו, אפשר ללא מילים, התלמידים את הברכות זה לזו. קיימו דיון: כיצד החלטת מה לתת? מה הרגשת בעת הענקת המתנה? בעת קבלת המתנה?

3. חפץ במתנה: תנו לאחד התלמידים חפץ ובקשו ממנו ללכת במרחב הכיתה כשהוא מאזין לשיר ותוך כדי להעניק את החפץ לתלמיד/ה אחר/ת. בקשו מהתלמיד/ה שהעביר/ה את החפץ להתיישב על הרצפה וכך כל תלמיד/ה/ה בתורו/ה י/תצטרף ליצירת מעגל.

השיר עוסק בערך החברות, ובדברים שחברים נותנים זה לזה.

חברים שונים זה מזה, וכך גם הנתינה והקבלה ביניהם: כל חבר נותן דבר אחר,  והדובר מקבל מכל חבר משהו שונה. 

השיר מתחיל במה שקיבלתי מאחרים, ומסתיים במה שאני יכול לתת לאחרים: "חשבתי לי לתת פה, לכולכם, אחד אחד, את מה שחברי נתנו לי אמש".

הפיזמונאי והמשורר דודו ברק כתב את השיר ויוני רועה הלחין אותו, עבור הזמר שייקה לוי, חבר בשלישיית "הגשש החיוור".

לשיר קצב נינוח ורגוע, והלחן פשוט וסימטרי. השיר עוסק במעגל הנתינה בין חברים. בשלושת הבתים הראשונים מסכם המשורר כל מה שקיבל מחבריו ובבית הרביעי הוא רוצה להעניק לאחרים את המתנות שקיבל.

ערכים מובילים בשיר: חברות, נתינה לזולת, ערבות הדדית, עזרה וכבוד לזולת, הכרה בטוב