המשפחה שלי

 כֵּן חָנוּ לְדִגְלֵיהֶם וְכֵן נָסָעוּ – אִישׁ לְמִשְׁפְּחֹתָיו, עַל בֵּית אֲבֹתָיו. (במדבר ב, ל"ב)

 פעילויות בעקבות השיר

 הידעתם?!

השיר עוסק בחגיגה משפחתית (מסיבת יום הולדת), ומה שקורה בה מסופר מנקודת ראות של הילד החוגג. מתוארת משפחה עניפה, המתכנסת בשמחה ובהמולה רבה למפגש. עם זאת, השיר מכיל גם נקודת מבט מבודחת, מעט ביקורתית, על המפגש.

יורם טהרלב, כותב השיר, מספר: 

"כמו במרבית שירי הילדים שלי, גם בשיר הזה אימצתי את נקודת המבט של הילד הסובל. המשפחה חוגגת, אבל הוא כל הזמן מסכן: רואה איך המבוגרים מתווכחים, רואה את הלהיטות שלהם לזלול, סובל מהחיבה היתרה שהם מעניקים לו (מנשקים את אחותו ובאים לצבוט אותו). בשיר זה תיארתי משפחה גדולה ומגובשת. תמיד קינאתי בילדים שהייתה להם משפחה גדולה. לי הייתה משפחה זעירה".

1- משפחה ויום האם - פורטל עובדי הוראה, מגוון רעיונות שיח, יצירה ומשימות מקוונות/

2- יצירת אילן יוחסין של המשפחה: בקשו מהתלמידים לצייר את אילן היוחסין  של המשפחה הגרעינית ולרשום את שמותיהם של כל בני המשפחה (שם פרטי ושם משפחה). שוחחו על: מה משמעות שם המשפחה של בני המשפחה הגרעינית? האם כל בני המשפחה נושאים את שם המשפחה המקורי? מי העניק לכם את שמכם הפרטי? האם יש לו משמעות מיוחדת?

3- משפחה בתמונות: פזרו במרחב מגוון תמונות כגון: עוגן, מצפן, קערת פירות, שמש, אנייה, משקפיים, אווזה ואפרוחים, עץ, זר פרחים, כתר, סטטוסקופ, תמרור, לב, נחל, מגדלור, תווים, נורה, פנס, ארגז כלים, סלסלת לחם, שביל, ספר הוראות, צרור מפתחות, נשר, קטר, שרשרת צבעונית, שוקו, מפת דרכים, סיר, ערסל, וכד'... מומלץ להוסיף  גם תמונות מופשטות. לתמונות שנבחרו  הוסיפו כרטיסים ריקים אחדים. כל תלמיד יבחר תמונות אשר משקפות עבורו את משפחתו ויסביר, בתורו, מדוע בחר בתמונה זו. תלמיד אשר לא מצא תמונה מתאימה, יוכל להביע באמצעות ציור על גבי אחד הכרטיסים הריקים אלמנט המסמל עבורו את הקשר עם משפחתו.

4- מעגלי שיח: מה מיוחד במשפחה שלכם? מה מעניקה לכם ההשתייכות למשפחה? כיצד באה לידי ביטוי הלכידות המשפחתית בזמנים שמחים או עצובים?

יש לי יום הולדת: בשיר מי בא לחגוג עם הילד את יום הולדתו? כיצד אתם חוגגים? האם מוכרת לכם חוויה דומה שבה כולם נאספים לכבודכם? אילו מחשבות ורגשות הדבר מעורר בכם. מה משמעות יום ההולדת בעבורכם? 

5- מוקרים תודה - בחרו מישהו מבני משפחתכם שהייתם רוצים להודות לו וכתבו לו כרטיס תודה או בחרו היגד שמתאים לו/לה כתבו על גבי ברכה ועטרו. הגדים לדוגמא:משפחה היא מקור הכוח שלי / כשיש לך מישהו לאהוב - זו משפחה / הבית הוא לא המקום בו אתה חי אלא המקום בו מבינים אותך / מעצימים אותך, משפחה היא יצירת המופת של הטבע, משפחה היא הדבר החשוב בעולם ....

6- ראיון עם סבא/ סבתא בנושא יום ההולדת שלהם: איך חגגו בעבר יום הולדת? יום הולדת שזכור להם במיוחד? מדוע? איזה מתנה הכי זכורה להם ומדוע? האם יש לך תמונה מיוחדת מאחד מימי ההולדת שלך שהיית רוצה לשתף אותי בה?