יא ליל - "יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה, כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו"

 פעילויות בעקבות השיר

 הידעתם?!

השיר מתאר תמונות מן העיר העתיקה בירושלים, על שלל הקולות, הצלילים, הריחות, הטעמים והמראות המיוחדים לה. 

התמונות השונות משקפות את הדתות, העדות והתרבויות השונות החיות בעיר זו לצד זו, ולעתים גם זו בתוך זו, עד ש"הכול כמו סלט": נוצרים, מוסלמים ויהודים; אשכנזים ומזרחיים; קולות המתפללים השונים וקולות הרוכלים בשוק; קדושה והנאות החיים;

ברוח זו השיר משלב לא מעט מלים בערבית, וגם שמו – "יא ליל", הוא ביטוי ערבי נפוץ הפותח שירים, בעיקר בשמחות.

ירושלים מתוארת בפסטיבל ססגוני, שניתן לראות דווקא בו – בגלל המגוון המיוחד – את הסיכוי לשלום. כל הבעיות יוכלו להיפתר אם הצדדים השונים ישבו מסביב לשולחן אחד, וכאן הרמז הוא גם לשולחן הדיונים, וגם לאכילה משותפת, המקרבת את הלבבות.

מעגלי שיח: שיחות אודות נושאים שונים המופיעים בשיר, למשל: העיר העתיקה - האם בקרתם בעיר עתיקה? מה אתם זוכרים ממנה? ריחות, דמויות, צבעים...

סלט ירושלמי: מדוע כמו סלט? מה היתרון של הסלט הירושלמי (השוני והמגוון) ומה חסרונותיו. אילו מרכיבים יש בסלט הארץ ישראלי? מי תורם מה לטעם של הסלט? אילו תכונות ייחודיות תורם כל מרכיב בסלט? מהם התבלינים הייחודיים לנו? מהי התרומה האישית שלי לסלט הארץ ישראלי? מהי התרומה שלנו ככיתה לסלט הארץ ישראלי?

לדעת להתווכח: תארו ויכוח שהייתם שותפים לו בכיתה. מה היה תפקידכם בו? האם היה שוני בסיסי ביניכם ובין האחר/אחרים? כמה תרמה והעצימה  השונות את הוויכוח? מה היה האינטרס של כל אחד מכם? כיצד בחרתם לגשר על הדעות השונות?האם הצלחתם לגשר על העמדות השונות ולמצוא פתרון מוסכם? תארו התנסות שבה הצלחתם ליישב סכסוך/אי הבנה/מחלוקת באמצעות שיח משותף. מה מאפשר לנו להתפשר? מה מעכב אותנו לפעמים? מהי התרומה של כל אחד מאתנו לפתרון המחלוקת? מה החלק שלי במחלוקת? האם אני מחזיק באותן העמדות בדרך כלל? האם אני משנה את דעותיי בהקשר למחלוקת? האם ככיתה יש לנו כוח לשנות מצבים הדורשים שינוי? באילו מצבים אנחנו מרגישים תחושת ביחד טובה יותר בכיתה? 

עבודה בחברותא: "השורה שלי" - כל קבוצה תקבל דף ובו מילות השיר. כל אחד ממשתתפי הקבוצה יבחר בשורה בשיר שלדעתו מתארת את ירושלים באופן המדויק ביותר, או מסקרנת אותו ומושכת את תשומת לבו. התלמידים יציגו זה לזה את השורה שבחרו ויסבירו את נימוקיהם לבחירה. הקבוצה תיצור קולאז' המתייחס לשורות שנבחרו. צירוף הקולאז'ים השונים ליצירה כיתתית ישקף את הריבוי האנושי והתרבותי המתואר בשיר. מנהלים דיון: מה היו נקודות הדמיון בין הקולאז'ים? האם ראינו התייחסויות שונות לאותן השורות? מה מקור השוני? איזו שורה זכתה להתייחסות הרבה ביותר? מדוע? האם יש דמיון, מהו?