שיר ישראלי

 שְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים אָדָם מִשְׁתַּנֶּה מֵחֲבֵרוֹ: בַּקּוֹל, בַּמַּרְאֶה וּבַדַּעַת. (בראשית ג, יט)

 פעילויות בעקבות השיר

 הידעתם?!

"שיר ישראלי" הוא השיר המסיים יצירה גדולה שנקראת  "סויטה ישראלית" שכתבו אהוד מנור

ושלמה גרוניך.

ה"סוויטה הישראלית" נכתבה והולחנה בשנת 1995 על מנת לייצג את ישראל בפרויקט אירופאי "צעירי אירופה שרים" [Young Europe Sings].

השיר עוסק במאפיינים ייחודיים של החברה הישראלית ובמגוון האנושי והתרבותי שלה: "במקצב יווני עם מבטא פולני... בסלסול תימני עם כינור רומני... ". ודווקא מתוך הריבוי באה לידי ביטוי גם האחדות של "שיר ישראלי": "שיר חדש ישן שמאחה את הקרעים, הנה מה טוב ומה נעים". השורה הזו מתבססת כמובן על הפסוק והשיר הידוע: "הִנֵּה מַה-טּוֹב וּמַה-נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם-יָחַד" (תהילים קל"ג, א'). 

גם בביצוע השיר באים לידי ביטוי הריבוי והאחדות שבזהות היהודית ישראלית: שלמה גרוניך מבצע השיר יחד עם מקהלת מורן ומקהלת שבא, שבה שרים ילדים מהעדה האתיופית.

1- מעגלי שיח: השיר ר "שיר ישראלי" מאפשר שיח על הייחודיות והאחדות שבתרבות היהודית-ישראלית. הייחודיות מתבטאת באפיונים מגוונים המרכיבים את הזהות הישראלית של כל אחד/ת מאתנו. שאלות לשיח: מה קורה כשכל ה"שלי" וה"שלך" נפגשים סוף סוף? זה קל? קשה? דורש הסתגלות? מהו הנוף הישראלי בשבילי? ממה הוא מורכב? איך הישן פוגש בחדש? מדוע כשהישן והחדש נפגשים מתרחש איחוי קרעים? ובסוף... כשהמפגש מתקיים, כיצד נוצר מצב שבו טוב ונעים?מה נשאר בהרגשה שלנו ממקום מוצאנו ועל מה "ויתרנו" כשנהיינו ישראלים?

2- קיבוץ גלויות: כמקדים לפעילות כדאי להסביר את המושג קיבוץ גלויות בצורה הפשוטה ביותר - גלות - מקומות בחוץ לארץ. קיבוץ - אוסף של אנשים שהתקבצו לחיות יחד. קיבוץ גלויות - אוסף של אנשים ממקומות שונים בעולם שהתקבצו לגור יחד.

בקשו מהתלמידים לשתף במדינות המוצא שהם מכירים, לא בהכרח שלהם. כתבו על הלוח את המדינות שהוזכרו. בקשו מהתלמידים להתבונן על מספר המדינות ועוררו דיון: למה בעיניכם מדינת ישראל היא "קיבוץ גלויות"? האם לדעתכם קל ליצור קיבוץ גלויות? האם חשוב שמדינת ישראל תהיה קיבוץ גלויות? מה קורה לאנשים שמגיעים מתרבויות שונות למקום חדש שבו חוקים ומנהגים חדשים? מה את/ה יודע/ת לספר שקרה במשפחה שלך?מה היתרון שיכול להיות למדינה המורכבת מעדות שונות, ממסורות שונות (נסו לתת דוגמאות מתחומים שונים: מוסיקה, אוכל, אמנות, וכו')?האם לדעתם של התלמידים זה טוב שאנשים שומרים על המסורת שקיבלו מהבית? ואולי כל  אחד צריך לוותר על המסורת שלו, ולהשתלב ב"שיר ישראלי" אחד?

* מומלץ גם לבקש מהתלמידים לכתוב לעצמם את העדות שאליהן הם משתייכים, ואחר כך מציינים כמה שיותר דברים טובים המאפיינים את העדות הללו. 

3- חלומות וגעגועים - חפץ אישי שלי שנשמר במשפחה. בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפץ אישי שעובר מדור לדור במשפחה (חפץ, תמונה, קטע מעיתון ישן, סיפור שעובר במשפחה, ברכה, מכתב, גלויה). התלמידים יציגו את החפצים לעיני כל, וישתפו את תלמידי הכיתה בבחירה.שאלות מנחות: מה גרם לך לבחור בחפץ שבחרת? מה חפץ זה מסמל בשבילך? האם הכרת את הסיפור אודות החפץ קודם למשימה? האם החפץ הפך ליקר גם עבורך? מדוע חפצים מן העבר יקרים לנו רגשית? אילו היית מתבקש לבחור חפץ אישי שתרצה להעביר לילדיך ולנכדיך, במה היית בוחר?

4- 70 עובדות על ישראל